Escort Mk II so špičkovou technikou

Červený Escort, ktorý vidíte na obrázkoch nie je obyčajným športovým autom. Okrem toho, že aj s týmto autom brázdil Colin McRae šotolinové trate v Anglicku, Ford pod povrchom skrýva vynikajúcu techniku. Ford Escort Mk II postavila firma DJM, ktorá sa zaoberá kompletným servisom a prípravám súťažných áut.

Colinovi sa vždy páčili ako tieto Escorty lietali po britskej šotoline v 80-tych rokoch: „Mk II je rally auto všetkých čias. Keď môj otec začínal s pretekaním v rally, boli to typy áut s pohonom zadných kolies, ktoré vtedy predstavovali vrchol tohto športu. Pamätám si, ako som sa na nich pozeral keď leteli v plnej rýchlosti medzi stromami. Ich zvuk bol nezameniteľný a najkrajší pohľad na nich bol, keď sa valili dverami napred. Odvtedy mi Escorty utkveli v pamäti.“

V roku 2002 Colin kontaktoval Dave-a Plant-a z firmy DJM Race Prep so sídlom v Newarku aby mu jedného takého Forda postavil. „Koncom roka 2002 ma kontaktoval priateľ z Proflexu, či by sme vedeli vyrobiť nezávislú zadnú nápravu na Escort Mk II namiesto pôvodnej pevnej osky pre špeciálneho zákazníka. Neskôr sa ukázalo, že tým zákazníkom je samotný Colin McRae a samozrejme, boli sme veľmi radi, takže sme túto výzvu prijali. Krátko po novom roku nám Colin doniesol auto a po dlhých telefónnych rozhovoroch sme začali pracovať na tomto projekte. Pôvodná špecifikácia znela: šotolinové rally auto s ultra dlhým zdvihom kolies, s úplne nezávislým predným a zadným zavesením podľa vlastného dizajnu a použitím nášho vlastného hliníkového rámu a klietkou T45 pre spevnenie celej karosérie.“

Svojho upraveného Escorta Mk II Colin prvýkrát uvidel v apríli 2003. Bol však očarený športovým Fordom KA, do ktorého v DJM osadili kompletný pohon 4WD. Vtedy Colin zveril Davovi plnú dôveru pri stavbe Escortu. „Bolo mu (Colinovi) jasné, že sme ‚one-stop shop‘ a dokážeme priniesť WRC prvky do akéhokoľvek vozidla,“ spomína si na ten moment Dave Plant. „To viedlo k tomu, že sme na jeho aute urobili oveľa viac práce, než bolo pôvodne zamýšľané. Zároveň sa v ten deň rozhodlo, že výsledkom projektu bude hotové športové auto, pripravené na ostrý štart. Ľahkosť, poddajnosť a agilnosť boli kľúčové vlastnosti, ktorých sme sa pri tejto stavbe držali.“

Escort Mk II je poháňaný 2,5-litrovým benzínovým štvorvalcom ‚Diamond‘ od spoločnosti Millington so 16-ventilovou hlavou a elektronickým vstrekovaním paliva. V DJM sa ho snažili osadiť čo najviac ku stredu auta. Za motorom je namontovaná sekvenčná prevodovka vyrobená na mieru takisto z dielni DJM. Nádherný zvuk a ľahké dýchanie atmosférického agregátu zabezpečuje dômyselne navrhnuté, zákazkové výfukové potrubie. Celá karoséria bola spevnená ochranným rámom T45. Ford má odnímateľné predné blatníky a extrémne ľahké panely karosérie. V  podvozku s nezávislým zavesením pracujú nastaviteľné tlmiče Proflex s externými nádobami v predĺžených uloženiach. Na oboch nápravách sú tehlice z Escortu Cosworth skupiny A. Medzi zadnými kolesami je aj samosvorný diferenciál. Ostrých 330 koní krotí brzdový systém so strmeňmi a kotúčmi Alcon.

Aj v interiéri bolo využitých množstvo ultra ľahkých materiálov. Z uhlíkových vlákien je prístrojová doska, výplne dverí, opierky na nohy, radiaca páka sekvenčnej prevodovky aj tiahlo hydraulickej ručnej brzdy. V DJM vyrobili jedinečný prístrojový panel a nemôžu chýbať anatomické sedačky Recaro a bezpečnostné pásy Sabelt. Na mieste zadných sedačiek sa nachádza palivová nádrž. Escort sa podarilo odľahčiť na 930 kilogramov. Colinov Escort Mk II sa predáva spolu s rozpisom z RAC 2005. Auto bolo pripravené podľa najvyšších štandardov. Ku dnešnému dňu je ONM 804V vo výbornom stave, motor beží fantasticky. Na ostrý štart avšak nie je pripravené. Homologizácia sedačiek, pásov, hasičských prístrojov a ostatných bezpečnostných prvkov je ďaleko po lehote platnosti. Na prednej náprave sú nové kotúče a platničky, vymenený je tiež hlavný valec spojky a hlavné brzdové valce, ktoré sa rokmi státia zdegradovali. Rovnako ako Subaru Legacy RS si auto prehliadol Ian Gwynne z BGM Sport a zhodnotil jeho stav. V prípade záujmu o Escort Mk II ho môžete kontaktovať a dohodnúť si obhliadku auta. Cenu tohto vzácneho auta odhadujú predajcovia až na 175 000 €.

Text: Mateo
Foto: Iconic Auctioneers (Silverstone Auctions)


Iné články 

Ex-McRae Subaru Legacy RS 'Group A'

Legenda M3 E30 s úpravou od A.C. Schnitzer

populárne inzeráty

VW POLO PROTO

VW POLO PROTO
MARTIN
59 900 €

Toyota Corolla 2,0T 4wd

Toyota Corolla 2,0T 4wd
Košice
27 000 €

Golf 2 16V turbo

Golf 2 16V turbo
Modra
12 000 €

Seat Supercopa TDI

Seat Supercopa TDI
Žiar nad Hronom
27 000 €

ALU - ACR KERSHER - FORD / 4 x 108, 9 x 14" - SPORT

ALU - ACR KERSHER - FORD / 4 x 108, 9 x 14" - SPORT
Brno
150 €

najnovšie inzeráty

Lancer Evo

Lancer Evo
25 000 €

Yaris 1.8 TS 133 koní

Yaris 1.8 TS 133 koní
Dohodou
8 500 €

Peugeot 206 RC

Peugeot 206 RC
Možnosť dohody
13 500 €

Kumho suchý slick R15

Kumho suchý slick R15
220 €

Sabelt topánky

Sabelt topánky
70 €

populárne inzeráty

VW POLO PROTO

VW POLO PROTO
MARTIN
59 900 €

Toyota Corolla 2,0T 4wd

Toyota Corolla 2,0T 4wd
Košice
27 000 €

Golf 2 16V turbo

Golf 2 16V turbo
Modra
12 000 €

Seat Supercopa TDI

Seat Supercopa TDI
Žiar nad Hronom
27 000 €

ALU - ACR KERSHER - FORD / 4 x 108, 9 x 14" - SPORT

ALU - ACR KERSHER - FORD / 4 x 108, 9 x 14" - SPORT
Brno
150 €

najnovšie inzeráty

Lancer Evo

Lancer Evo
25 000 €

Yaris 1.8 TS 133 koní

Yaris 1.8 TS 133 koní
Dohodou
8 500 €

Peugeot 206 RC

Peugeot 206 RC
Možnosť dohody
13 500 €

Kumho suchý slick R15

Kumho suchý slick R15
220 €

Sabelt topánky

Sabelt topánky
70 €
© 2023 rallybazar.sk - All Rights Reserved - all for racing