Lancia Delta S4 Stradale: Homologizačný špeciál skupiny B

Skupina B bola od svojho zavedenia v roku 1982 až do zrušenia v roku 1986 arénou pre najodvážnejšie inovácie v rally. Automobilky ako Audi, Lancia, Peugeot či Ford masívne investovali do tejto takmer neobmedzenej kategórie, čo viedlo k vývoju technológií, ako je pohon všetkých kolies, dvojité preplňovanie a použitie ľahkých, pevných materiálov ako Kevlar. Lancia, po úspechu modelu 037, potrebovala silného nástupcu, keďže konkurencia od Audi a Peugeotu bola čoraz tvrdšia.

Cieľ bol jasný: postaviť čo najľahšie, ale zároveň najvýkonnejšie auto. Inžinieri Lancie a Abarthu túto výzvu brilantne zvládli. Stvorili model Delta S4 – štvorkolka postavená na rúrkovom ráme z chróm-molybdénovej ocele, pokrytá uhlíkovo-kevlarovými panelmi, s motorom kombinujúcim turbodúchadlo a objemový kompresor pre plynulý priebeh výkonu. Prispôsobená svojmu cieľu bola aj údržba vozidla. Vďaka privareným otočným bodom zavesenia kolies k sekciám rúrkového rámu a premyslená konštrukcia, ktorá umožňovala ľahší prístup k pohonnej sústave bola údržba Delty S4 počas pretekov značne jednoduchšia a rýchlejšia

Výsledkom bol extrémne výkonný stroj. Delta S4 debutovala víťazstvom na RAC Rally 1985 a následne triumfovala aj na Rallye Monte Carlo 1986. Jej kariéru však tragicky ukončila smrteľná nehoda Henriho Toivonena a Sergia Cresta na Tour de Corse v tom istom roku. Táto udalosť spečatila osud celej skupiny B, ktorá bola následne zrušená pre svoju nebezpečnosť.

S deklarovaným výkonom 450 koní vo verziách pre skupinu B boli motory homologizačných verzií nastavené na výkon 247 koní pri 6 750 ot./min a krútiaci moment 292 Nm pri 4 500 ot./min. Tento výkon sa prenášal na všetky štyri kolesá prostredníctvom päťstupňovej mechanickej prevodovky s rozdelením krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 30/70. Hoci boli pretekárske a homologizačné verzie navrhnuté tak, aby boli čo najviac podobné, Delta S4 Stradale mala omnoho lepšie odhlučnený a takmer luxusný interiér. Dve sedadlá navrhnuté dizajnérskym štúdiom Zagato boli čalúnené Alcantarou, rovnako ako výplne dverí a stropnica. Cestná verzia S4 mala navyše posilňovač riadenia a klimatizáciu.

Hoci podľa predpisov skupiny B malo byť homologovaných 200 kusov, vysoká cena výrazne obmedzila komerčný úspech modelu S4 Stradale a medzi rokmi 1985 až 1990 bolo predaných iba 71 exemplárov. Z ekonomických dôvodov boli pravdepodobne zvyšné vyrobené vozidlá zničené alebo rozpredané na náhradné diely, aby sa predišlo vysokým nákladom na záruku.

Tento konkrétny exemplár Lancia Delta S4 Stradale, vyrobený v roku 1985 s podvozkom číslo 0017, motorom 0059 a číslom Savio 3032, bol 4. augusta 1987 predaný novému majiteľovi Paulovi Dawsonovi v Londýne, prostredníctvom predajcu Coombs of Guildford, za cenu 44 442 libier. Vozidlo malo lak Nero Metallizzato a interiér čalúnený Alcantarou Verde. V roku 1990 ho odkúpil pán Jean-Christian G. a importoval do Francúzska, pričom malo najazdených iba 2 420 km. Homologizácia v krajine však trvala dva roky, keďže model nebol evidovaný vo francúzskom homologizačnom systéme. Dokumentácia obsahuje aj rozsiahlu korešpondenciu medzi pánom G., úradmi a zastúpením značky Lancia/Fiat, aby bolo možné auto registrovať vo Francúzsku. Nakoniec sa to podarilo 26. októbra 1992 vďaka homologizačnému dokumentu DGM 51831 OM. Súčasný majiteľ, blízky priateľ pána G., vlastní vozidlo od roku 2000 a uchováva ho v vykurovanej garáži, pričom ho pravidelne udržiava a jazdí na ňom, aby si zachovalo svoju kondíciu. Hoci má dnes na tachometri iba 5 600 km, prešlo všetkými potrebnými servisnými kontrolami a bolo jazdené aj pri fotení do katalógu.

Vozidlo sa predáva spolu s kompletnou dokumentáciou, francúzskym registračným dokladom (carte grise) a všetkými pôvodnými doplnkami, vrátane dvoch kľúčov, užívateľskej príručky, peňaženky, katalógu náhradných dielov, sady náradia, rezervného kolesa a zdviháka. Ide o vzácnu príležitosť získať homologovaný model, ktorý nikdy nebol upravovaný ani prelakovaný. Vďaka starostlivému prístupu majiteľa je toto vozidlo mimoriadne zachovalé, vrátane podvozku, ktorého fotografie sú k dispozícii v správe o stave vozidla. Automobilový odborníci z Bonhams Cars odhadujú predaj Lancie Delty S4 Stradale s cenovkou medzi 480 000 € až 680 000 €.

Text: Mateo
Fotky: Bonhams Cars


Inzercia

Rally Tatry prenájom Clio RS

Rally Tatry prenájom Clio RS
Trenčín
2 600 €

Peugeot 106, 1,6 S16 rally

Peugeot 106, 1,6 S16 rally
Dohodou
Košice
4 000 €

Renault Clio RS

Renault Clio RS
Dohodou
Nemšová
2 000 €


 

 

populárne inzeráty

Rally Tatry prenájom Clio RS

Rally Tatry prenájom Clio RS
Trenčín
2 600 €

Peugeot 106, 1,6 S16 rally

Peugeot 106, 1,6 S16 rally
Košice
4 000 €

Renault Clio RS

Renault Clio RS
Nemšová
2 000 €

Seat Leon Cupra 1M

Seat Leon Cupra 1M
Košice
10 000 €

Disky Ford Escort RS Cosworth

Disky Ford Escort RS Cosworth
Bratislava
123 456 €

populárne inzeráty

Rally Tatry prenájom Clio RS

Rally Tatry prenájom Clio RS
Trenčín
2 600 €

Peugeot 106, 1,6 S16 rally

Peugeot 106, 1,6 S16 rally
Dohodou
Košice
4 000 €

Renault Clio RS

Renault Clio RS
Dohodou
Nemšová
2 000 €

Seat Leon Cupra 1M

Seat Leon Cupra 1M
Košice
10 000 €

Disky Ford Escort RS Cosworth

Disky Ford Escort RS Cosworth
Dohodou
Bratislava
123 456 €

najnovšie inzeráty

najnovšie inzeráty

© 2025 rallybazar.sk - All Rights Reserved - all for racing