Šrotka – drift špeciál od RAJmotorsport

BMW tretej rady, generácie E36 sa dnes radí už do kategórie tridsaťročných áut, teda ak ide o tie skoršie ročníky. E36-tka bola vo výrobe v rokoch 1990 až 2000. Jej predchodcom bola generácia E30, po novom tisícročí ju nahradila E46-tka. Najväčšou zmenou pri generácii E36 oproti jej predchodcovi bola zadná náprava, 36-tka prvýkrát využila modernú viacprvkovú nápravu „Z-axle“ pôvodom z modelu Z1. Samozrejme verzia E36 Compact kvôli čo najmenšej cene stále využívala starý typ zadnej nápravy. Inou zaujímavosťou je tiež, že pri tomto modeli v Mníchove akosi zabudli na pohon všetkých kolies, pričom pri staršej E30 aj novšej E46 bol pohon všetkých kolies dostupný. Poďme sa ale pozrieť na to, ako šikovne si chalani zo stredného Slovenska z firmy RAJmotosport postavili jednu E36 Coupé podľa svojho obrazu.

Niekoľko metrov za bránami obrovského areálu sa spomedzi mnohých kamiónov a autobusov objavili dve BMW E46 Coupé, vtedy som vedel, že idem tým správnym smerom. Keď som prišiel o ďalších pár metrov bližšie, za nimi nenápadne vykukla široká E36 Coupé v krásnej červenej farbe. Definitívne som vedel, že parkujem pred správnou bránou s nápisom RAJmotorsport nad ňou. E36-tka, prezývaná tiež „šrotka“ ticho čakala, kým príde jej moment prehovoriť, akoby vedela, že si dnes ukradne najväčšiu časť pozornosti. Prvé slová boli síce krátke a nezrozumiteľné, komu by sa však ľahko vstávalo do chladného a daždivého rána. Po krátkej chvíli sa jej 2,5-litrové šesťvalcové srdce poriadne nadýchlo a všetci v okolí na chvíľu zastali aby si vypočuli jej nádherný hlas.

Štíhla karoséria E36 Coupe je osadená kompletným laminátovým bodykitom Pandem – od predného nárazníka cez blatníky, prahy a dvere až po zadný spojler. Ako základ bola použitá dostatočne pevná karoséria, teda bez hrdze a dodatočne ošetrená proti silnému ryšavému nepriateľovi. Tuhosť karosérie je zvýšená vďaka prednej a zadnej rozpere. Spevnený bol aj priestor kabíny pomocou ochranného rámu a je doplnený športovými sedadlami OMP s bezpečnostnými pásmi. Pred pilotom sa nachádza takisto OMP volant a digitálny prístrojový panel, ktorý prijíma všetky dôležité údaje z riadiacej jednotky pomocou Bluetooth spojenia. Hneď vedľa volantu ruka pilota pristane na páke hydraulickej ručnej brzdy s OBP valčekom. O pár centimetrov ďalej je umiestnená radiaca páka s krátkou kulisou. Okrem toho je v kabíne pár dôležitých spínačov uprostred laminátovej prístrojovej dosky a hasiaci prístroj. Kompletne nová je aj elektroinštalácia vo vozidle, bez zbytočných káblov a iných nepotrebných spínačov.

Za prednými ľadvinkami sa však nachádza to najdôležitejšie. Teda až za bash-barom, obrovským intercoolerom, chladičom oleja a hliníkovým chladičom vody. Hovorím teda o 6-valcovom benzínovom motore s objemom 2,5-litra pod kódovým označením M52B25. V priestore pod kapotou mu navyše spoločnosť robí turbodúchadlo Garett GTX3076R uložené na výfukových zvodoch vyrobených na mieru. Agregát bol prispôsobený na preplňovanie znížením kompresného pomeru. Z turba vedie až pod zadný nárazník 3-palcový nerezový výfuk. Na opačnej strane, stlačený vzduch do motora prúdi cez elektronickú škrtiacu klapku a hliníkové sanie. Vstrekovanie dostatočného množstva paliva má na starosti sústava s 20-litrovou palivovou nádržou, pancierovými trubkami, dvomi čerpadlami Bosch a vstrekmi 960cc taktiež od firmy Bosch. Celý motor má pod palcom riadiaca jednotka Ecumaster Black aj s anti-lag systémom. Chalani vyladili motor na plniaci tlak 1 bar. Keď to však trochu osolili s plniacim tlakom 1,3 barov na brzde šrotka dosiahla 415 konských síl. Rýchlej odozve na plynový pedál pomáha aj odľahčený zotrvačník, ktorý váži len 6 kilogramov.

M52B25 poháňa zadnú nápravu cez keramickú spojku a Sach Performance prítlačný tanier. Medzi zadnými kolesami je uložený zadný diferenciál s prevodom 3,91:1. Ako je známe, pri E36-tkách je trochu problematické uloženie zadnej nápravy, ani na toto však v RAJmotorsport nezabudli a nápravu uložili do pevných silentblokov strongflex a osadili nastaviteľnými spodnými ramenami. V širokých blatníkoch na oboch nápravách pracujú tlmiče AP určené pre model M3. A pretože červená E36 je plnokrvným driftovacím špeciálom, prednú nápravu vylepšili kompletnou sadou so 70-stupňovým natočením kolies a uložili do uniballov. O bezpečné zastavenie sa starajú predné brzdy s 330-milimetrovými kotúčmi, platničkami Ferodo Racing a pancierovými hadičkami HELL. Vzadu brzdia takisto 330-milimetrové kotúče a platničky ATE. Naprieč celou karosériou je naťahané nové vedenie brzdovej kvapaliny.

BMW E36 od RAJmotorsport je skutočne funkčný drift špeciál pripravený vyraziť rovno na trať. Ráno sme prišli a auto bez akýchkoľvek obštrukcií naštartovalo. Akurát že, štartovali sme len kvôli presunu na miesto fotenia, myslím, že ak by som videl šrotku v akcii, o dosť ťažšie by sa mi odchádzalo domov. Vozidlo je samozrejme možné upraviť na rally, kopce alebo slalom. Pozoruhodná je aj doba, počas ktorej chalani dokázali postaviťtúto červenú tanečnicu od šróbky do posledného detailu. Stavba totiž trvala len 2 mesiace. Žiadny detail im však neušiel. Všimnite si skrutky na bodykite, každá je precízne nameraná a zarovnaná do radu, ani jedna netrčí mimo svoju líniu. Vidno, že zakladateľ a majiteľ servisu Braňo, je puntičkár a každý výfuk, ktorý zvára či auto, ktoré skladá, robí s obrovskou dávkou vášne a pozornosti. Je radosť spoznať takýchto vzácnych ľudí v našej malej slovenskej autíčkárskej komunite.

E36 Coupé presne v takom stave ako ho vidíte, hľadá nového majiteľa, ktorému bude verne slúžiť. Cena červného BMW z dielne RAJmotorsport je 17 300 €.

Kontakt
Branislav Rajnoha (Banská Bystrica)
RAJmotorsport
email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
tel. číslo: +421 908 350 910

Text & Foto: Mateo

  • e36-rajmotorsport-62.jpg
  • e36-rajmotorsport-58.jpg
  • e36-rajmotorsport-57.jpg
  • e36-rajmotorsport-55.jpg
  • e36-rajmotorsport-54.jpg
  • e36-rajmotorsport-53.jpg
  • e36-rajmotorsport-52.jpg
  • e36-rajmotorsport-49.jpg
  • e36-rajmotorsport-48.jpg
  • e36-rajmotorsport-46.jpg
  • e36-rajmotorsport-40.jpg
  • e36-rajmotorsport-39.jpg
  • e36-rajmotorsport-30.jpg
  • e36-rajmotorsport-28.jpg
  • e36-rajmotorsport-27.jpg
  • e36-rajmotorsport-23.jpg
  • e36-rajmotorsport-21.jpg
  • e36-rajmotorsport-20.jpg
  • e36-rajmotorsport-19.jpg
  • e36-rajmotorsport-16.jpg
  • e36-rajmotorsport-15.jpg
  • e36-rajmotorsport-12.jpg
  • e36-rajmotorsport-10.jpg
  • e36-rajmotorsport-9.jpg
  • e36-rajmotorsport-8.jpg
  • e36-rajmotorsport-7.jpg
  • e36-rajmotorsport-6.jpg
  • e36-rajmotorsport-5.jpg
  • e36-rajmotorsport-4.jpg
  • e36-rajmotorsport-1.jpg

  • e36-rajmotorsport-2.jpg
  • e36-rajmotorsport-14.jpg
  • e36-rajmotorsport-18.jpg
  • e36-rajmotorsport-26.jpg
  • e36-rajmotorsport-35.jpg
  • e36-rajmotorsport-36.jpg
  • e36-rajmotorsport-38.jpg
  • e36-rajmotorsport-42.jpg
  • e36-rajmotorsport-43.jpg
  • e36-rajmotorsport-44.jpg
  • e36-rajmotorsport-45.jpg
  • e36-rajmotorsport-47.jpg
  • e36-rajmotorsport-50.jpg
  • e36-rajmotorsport-51.jpg
  • e36-rajmotorsport-59.jpg
  • e36-rajmotorsport-60.jpg
 

 

populárne inzeráty

BMW e30 Rally, Kopce, Slalom

BMW e30 Rally, Kopce, Slalom
Možnosť dohody
Prešov
10 000 €

Honda Civic

Honda Civic
Košice
8 000 €

Honda Civic 1.6 Vti - EK4 - B16A2

Honda Civic 1.6 Vti - EK4 - B16A2
Rožňava
9 000 €

SWAP-lanková prevodovka pre Renault ClioSport 2

SWAP-lanková prevodovka pre Renault ClioSport 2
Nitra
1 800 €

Honda Civic Type-R FN2

Honda Civic Type-R FN2
Dohodou
Revúca

najnovšie inzeráty

populárne inzeráty

BMW e30 Rally, Kopce, Slalom

BMW e30 Rally, Kopce, Slalom
Možnosť dohody
Prešov
10 000 €

Honda Civic

Honda Civic
Košice
8 000 €

Honda Civic 1.6 Vti - EK4 - B16A2

Honda Civic 1.6 Vti - EK4 - B16A2
Rožňava
9 000 €

SWAP-lanková prevodovka pre Renault ClioSport 2

SWAP-lanková prevodovka pre Renault ClioSport 2
Nitra
1 800 €

Honda Civic Type-R FN2

Honda Civic Type-R FN2
Dohodou
Revúca

najnovšie inzeráty

© 2024 rallybazar.sk - All Rights Reserved - all for racing