Škoda Fabia WRC po kompletnej renovácií

Fabia WRC bola vyvinutá ako nástupca Škody Octavie WRC, s ktorou automobilka odjazdila štyri sezóny vo svetovom šampionáte v rally. Fabia WRC je tak predstaviteľom novej kapitoly pre divíziu Škoda Motorsport. Na rozdiel od Octavie, mala Fabia omnoho menšiu karosériu, čo bolo na úzkych tratiach výhodou. Fabia WRC bola homologizovaná počas leta v roku 2003. V ceste k úspechu však modelu stálo ešte množstvo technických prekážok. V roku 2005 fabrika vyvinula Fabiu WRC evo II, teda model s novým predným nárazníkom, krídlom a najmä zmenami v pohonnej jednotke. Evo II dostalo upravené  turbodúchadlo, nový výfukový systém a Fabia dosiahla aj lepšie rozloženie hmotnosti.

Najväčší úspech s Fabiou WRC dosiahol Colin McRae vo Walese. V Austrálií, kde sa držal na treťom mieste, musel však po nešťastnej výmene spojky zo súťaže odstúpiť. Po sezóne v roku 2005 Škoda Motorsport ustupuje zo svetového šampionátu, Fabia WRC ale ostáva na tratiach v rukách súkromných tímov. V roku 2006 a 2007 sa ešte podarilo dvakrát Janovi Kopeckému umiestniť na piatom mieste na asfaltovej trati v Španielsku a Nemecku. Celkovo bolo vyrobených 24 kusov Fabie WRC. Z hľadiska výsledkov síce auto nepotvrdilo počiatočné športové ambície. Fabia WRC však poskytla tímu Škoda Motorsport cenné skúsenosti, ktoré pomohli jasne definovať spôsob a metodiku vývoja novej generácie súťažných áut. To sa prejavilo už pri vývoji druhej generácii Fabie pre kategóriu S2000.

Na obrázkoch je Fabia WRC s číslom karosérie 7. Auto malo debut v roku 2003 na pretekoch v Austrálií, kde ho pilotoval Didier Auriol. Počas debutovej sezóny sa Didier s Fabiou zúčastnil aj Rally San Remo a Anglickej Rally. V sezóne 2004 bolo auto v rukách Toniho Gardemeistera. Za volant v Španielsku v tom istom roku sadol tiež Jan Kopecký. Po roku 2007 Fabia WRC putovala do rúk súkromných tímov až nakoniec skončila koncom roka v Írsku u Eugena Donnellyho. V roku 2010 sa opäť vrátila na Európsku pôdu až do roku 2022. Vtedy sa Fabie WRC ujala spoločnosť C&M Motorsport.

Auto si po toľkých rokoch ostrého nasadenia vyžadovalo kompletnú renováciu. V C&M Motorsport sa teda pustili do práce. Najväčšou dilemou bolo, či auto postavia do asfaltovej alebo šotolinovej špecifikácie. Nakoniec sa rozhodli pre asfaltovú špecifikáciu a dizajn z roku 2003, keď Didier Auriol s ňou štartoval na Rally San Remo. Síce sa mu vtedy podarilo vybojovať len 12. miesto, medzi menami ako Grönholm, Burns, Duval, Mäkinen, Hirvonen, Solberg, Loeb a Sainz navyše so špičkovými autami to bol pekný úspech. Renovácia bola uskutočnená naozaj s veľkou pozornosťou ku každému detailu.

Fabia WRC má pod povrchom ukrytý preplňovaný štvorvalcový dvojliter s 5 ventilmi na valec, ktorého základom bol agregát 1.8T. Turbodúchadlo Garett TR30R s 34 milimetrovým restriktorom obmedzuje výkon na 300 konských síl. Aby bol však tento výkon dosiahnutý aj v extrémnych klimatických podmienkach, je chladič stlačeného vzduchu ostrekovaný vodou. A samozrejme, nemôžu chýbať ani antilag systém na potlačenie turbodiery. Sekvenčná 6-stupňová prevodovka je spojená so všetkými štyrmi kolesami pomocou troch aktívnych diferenciálov. Predný diferenciál a medzinápravový diferenciál sú umiestenené spolu v skrini prevodovky. Už vtedy boli všetky diferenciály ovládané elektronicky. Interiér vozidla sa nedá porovnať so sériovou verziou, ktorý mnohí z vás dôverne poznajú. Kompletné bezpečnostné vybavenie kabíny dopĺňa centrálny odpojovač batérie a hasiaci systém. Fabia WRC váži podľa špecifikácie 1230 kilogramov.

Fabia od C&M Motorsport spĺňa všetky očakávania aj od náročného fanúšika rally. Auto si budúci majiteľ môže buď postaviť do garáže ako zberateľský kus alebo sa s ním zúčastniť napríklad na Rally Legends alebo pretekov historických automobilov v Goodwoode, prípadne aj v lokálnych súťažiach. Toto auto je skutočným kúskom histórie rally a teraz je v dokonalom pôvodnom stave ako keď v roku 2003 vyšlo z továrne. Príležitosť vlastniť skutočnú históriu motoristického športu ako túto Fabiu WRC sa veru nenaskytuje príliš často. Presnú cenu vozidla sme bohužiaľ nezistili. Sumu sa dozvedia len vážny záujemcovia. Fabia WRC síce nezbierala tituly ani poháre, priniesla niečo oveľa cennejšie – skúsenosti. Vďaka nej je dnes divízia Škoda Motorsport známa na celom svete a môžeme sa pozerať ako moderná Fabia RS Rally2 žne úspechy na tratiach svetových šampionátov.

Text: Mateo
Foto: C&M Motorsport

 


Inzercia

Buggy Racer

Buggy Racer
Domaniža
3 500 €

Brzdiče Brembo

Brzdiče Brembo
Veľké Unerce
350 €

Karburátory Solex 40

Karburátory Solex 40
Košice
350 €

Iné články 

Šrotka – drift špeciál od RAJmotorsport

Quattro 20V – anglická celebrita

populárne inzeráty

Toyota Corolla 2,0T 4wd

Toyota Corolla 2,0T 4wd
Košice
27 000 €

VW POLO PROTO

VW POLO PROTO
MARTIN
59 900 €

Golf 2 16V turbo

Golf 2 16V turbo
Modra
12 000 €

Seat Supercopa TDI

Seat Supercopa TDI
Žiar nad Hronom
27 000 €

ALU - ACR KERSHER - FORD / 4 x 108, 9 x 14" - SPORT

ALU - ACR KERSHER - FORD / 4 x 108, 9 x 14" - SPORT
Brno
150 €

najnovšie inzeráty

Yaris 1.8 TS 133 koní

Yaris 1.8 TS 133 koní
Dohodou
8 500 €

Peugeot 206 RC

Peugeot 206 RC
Možnosť dohody
13 500 €

Kumho suchý slick R15

Kumho suchý slick R15
220 €

Sabelt topánky

Sabelt topánky
70 €

Eibach pro kit

Eibach pro kit
120 €

populárne inzeráty

Toyota Corolla 2,0T 4wd

Toyota Corolla 2,0T 4wd
Košice
27 000 €

VW POLO PROTO

VW POLO PROTO
MARTIN
59 900 €

Golf 2 16V turbo

Golf 2 16V turbo
Modra
12 000 €

Seat Supercopa TDI

Seat Supercopa TDI
Žiar nad Hronom
27 000 €

ALU - ACR KERSHER - FORD / 4 x 108, 9 x 14" - SPORT

ALU - ACR KERSHER - FORD / 4 x 108, 9 x 14" - SPORT
Brno
150 €

najnovšie inzeráty

Yaris 1.8 TS 133 koní

Yaris 1.8 TS 133 koní
Dohodou
8 500 €

Peugeot 206 RC

Peugeot 206 RC
Možnosť dohody
13 500 €

Kumho suchý slick R15

Kumho suchý slick R15
220 €

Sabelt topánky

Sabelt topánky
70 €

Eibach pro kit

Eibach pro kit
120 €
© 2023 rallybazar.sk - All Rights Reserved - all for racing