Zreje ako víno: Peugeot 205 GTI

 

Tento rok Peugeot oslavuje vo veľkom, jeho jeden z najúspešnejších modelov oslavuje 40. výročie. Dňa 24. februára 1983 Peugeot predstavil malý hatchback s trojicou čísel 205, ktorým vstúpil do kategórie kompaktných automobilov. Rok po predstavení bol malý Francúz autom roka a neskôr v roku 1990 dokonca model 205 označil anglický motoristický magazín CAR Magazine ako auto desaťročia.

205 mala pod kapotou širokú paletu motorov. Najmenší z nich bol benzínový 1-litrový štvorvalec s výkonom 33 kW (45 koní), ktorý mal prevodovku namontovanú na zadnej strane kľukovej hriadele, akoby priamo pod motorom. Ďalej výber pokračoval modernejším 1,1-litrovým motorom s výkonom 44 kW (60 koní), takisto nové motory s označením TU mali aj obsah 1,4-litra a poskytovali svižných 55 kW (75 koní). Charakteristický zvuk mali motory, ktoré boli naklonené o 30° v smere do kabíny a Peugeot ich označoval kódom XU. Tie mali najskôr objem 1,6-litra a po modernizácií modelu prišli najväčšie agregáty, teda legendárne 1,9-tky. Najvýkonnejšia motorizácia modelu 205 tak dosahovala až 96 kW (130 konských síl). Nezabúdajme ale na hmotnosť, hatchback s luxusnou výbavou GTI vážil 935 kilogramov. V prípade naftových verzií mali zákazníci na výber štvorvalec s objemom 1,8-litra a neskôr takisto 1,9. Peugeot montoval medzi predné kolesá aj turbodiesel 1,8 s výkonom 57 kW (78 koní). História hovorí, že Peugeotov 205 sa počas 15-tich rokov (1983 – 1998) vyrobilo až neuveriteľných 5 278 300 kusov.

Najcennejšie sú športové modely s prívlastkom GTI, ako rokmi ich počet ubúdal, dnes sa cena za mimoriadne zachovalý alebo kvalitne zrenovovaný exemplár vyšplhala nad hranicu 20 tisíc eur. Jeden z nich je aktuálne na predaj v rodnom Francúzsku. Biele GTI bolo vyrobené v roku 1989, jedná sa tak o model po modernizácií s novou prístrojovou doskou, čírymi smerovkami a inými zadnými svetlami. Ako nové sa predalo do Francúzska. Začiatkom tohto roku prišlo do rúk súčasného majiteľa, ktorý sa postaral o výbornú renováciu vozidla.

Exteriér auta bol kompletne prelakovaný, pretože vplyvom silného francúzskeho slnka karoséria už stratila svoj lesk. Boli opravené aj všetky plastové časti karosérie – lemy na dverách a blatníkoch, ktoré sa časom vplyvom počasia deformujú a praskajú. Zrenovované sú aj originálne disky kolies Speedline SL299 s novými pneumatikami Pirelli P1. Zvonku je 205 GTI v perfektnom stave. To isté sa týka aj interiéru. Kabína bola rozobratá do posledného detailu. Vymenili izoláciu kobercov, výplne dverí, prečalúnili koženo-látkové sedadlá, opravili palubnú dosku a decentne aktualizovali zastaralú zvukovú sústavu avšak so zachovaním sériového vzhľadu. Majiteľ tiež uvádza, že vymenili všetky tesnenia okolo okien a dvier. Stane sa, že do týchto áut po toľkých rokoch už niekedy zatečie.

Opravy pod kapotou sa týkali najmä spotrebných dielov a dielov, ktoré časom stratia svoju pružnosť. XU9 dostal nový rozvodový remeň, vodnú pumpu, spojku, vedenie chladiacej kvapaliny, zapaľovací modul a sviečky. Samozrejmosťou je čerstvý olej a filtre. Motor je v dobrej kondícií, stále má svojich 130 koní a prevodovka ide hladko. Zároveň sa vymenili aj brzdové kotúče a platničky na oboch nápravách. Biely Peugeot 205 GTI je pripravený vyraziť, opäť zažiť zábavu na vašich obľúbených okresných cestách. Odometer nakrútil len 178 500 kilometrov a podobný počet úsmevov v sedadle vodiča. Aktuálny majiteľ dokonca dáva 6-mesačnú záruku na mechanické časti s možnosťou predĺženia. Cena tohto exempláru je 26 050 €.

Ak by ste 205 GTI hľadali na Slovensku, našli sme jeden čerstvo zrenovovaný kúsok s pôvodom zo Škandinávie. Peugeot bol vyrobený v roku 1988, je lakovaný v grafitovej šedej metalíze, a takisto s motorom 1,9 akurát však s nižším výkonom 75 kW (102 koní). Výhodou Slovenského GTI je exkluzívna výbava pre severské krajiny – napríklad vyhrievané sedačky, mimo toho má vozidlo aj veľké strešné okno. Peugeot sa nachádza pri Nitre a majiteľ si za neho pýta 19 000 €. Kontakt a celý popis vozidla nájdete na tomto odkaze.

Text: Mateo
Foto: Classic Trader

 


Iné články 

Šrotka – drift špeciál od RAJmotorsport

Škoda Fabia WRC po kompletnej renovácií

Quattro 20V – anglická celebrita

© 2023 rallybazar.sk - All Rights Reserved - all for racing