Audi V8 quattro: Kontroverzná ikona DTM

Séria DTM, ktorá vznikla v roku 1984 ako Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (Nemecké majstrovstvá produkčných vozidiel), až v roku 1986 sa premenovala na názov aký poznáme dnes – Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Rýchlo sa stala najprestížnejším šampionátom cestovných vozidiel v kontinentálnej Európe. Prísne pravidlá skupiny A a systém hmotnostných handicapov na základe výkonu zabezpečili vyrovnanú súťaž, vďaka čomu sa séria stala symbolom spektakulárnych a konkurencieschopných pretekov.

Až v sezóne 1988 bol zavedený formát "double header", teda dva preteky počas jedného víkendu, čo zvýšilo záujem výrobcov, ako Mercedes-Benz, BMW a Ford. Po kolapse Európskeho šampionátu cestovných vozidiel na konci toho roku, DTM obohatili v sezóne 1989 významné tímy ako Eggenberger a Schnitzer, spolu so špičkovými jazdcami vrátane bývalých pilotov Formuly 1.

Po odchode Fordu sa sezóna 1990 javila ako súboj medzi BMW a Mercedes-Benz, pričom obe značky nasadili štyri továrensky podporované tímy. Najväčšiu pozornosť však upútal jediný továrenský tím Audi V8 quattro, ktorý viedol Schmidt Motorsport. Audi sa v tom roku prvýkrát oficiálne zúčastnilo v sérií DTM, a jeho pilot, Hans-Joachim Stuck, vďaka výbornému pohonu všetkých štyroch kolies získaval pódium za pódiom. Stuck v sezóne 1990 vyhral sedem z 22 pretekov a získal titul.

V roku 1991 Schmidt Motorsport rozšíril svoj tím na dve autá, pričom k Hansovi-Joachimovi Stuckovi sa pridal 22-ročný kartingový talent Hubert Haupt. Audi posilnilo svoje zastúpenie aj druhým továrenským tímom Audi Zentrum Reutlingen, ktorý nasadil autá so silnými menami za volantom – Frank Biela a Frank Jelinksi. Modernizovaná Audi V8 quattro vo verzii "Evolution" mala 3,5-litrový motor s výkonom takmer 500 koní a vylepšenú aerodynamiku vďaka novému prednému splitteru a nastaviteľnému zadnému krídlu. BMW začalo sezónu víťazstvom v prvých štyroch pretekoch, no F. Biela vďaka stabilnej konzistentnosti a trom víťazstvám v posledných štyroch kolách získal titul pred Ludwigom (Mercedes-Benz) a Stuckom. Išlo o prvý prípad, kedy výrobca získal dva po sebe idúce tituly v DTM. Audi svoju dominanciu potvrdilo aj tým, že Frank Biela vyhral dve zo štyroch záverečných pretekov sezóny a získal aj ITR Driver’s Cup.

Toto auto, pôvodne prevádzkované tímom Schmidt Motorsport, debutovalo v prvom kole šampionátu 1991 v Zolderi. Hans-Joachim Stuck skončil v druhom závode na vynikajúcom 2. mieste za Cecottom na BMW. Po sérii troch odstúpení v štyroch pretekoch prevzal riadenie Haupt na Avuse, kde skončil na 4. a 3. mieste počas legendárneho víkendu, keď Audi obsadilo všetky pódiá. Neskôr sa auto vrátilo k Stuckovi, ktorý s ním vyhral tri preteky na Norisringu, Diepholzi a Singen, čím si zaistil 3. miesto v šampionáte.

Audi malo v sezóne 1991 veľký úspech, no rok 1992 bol plný kontroverzií. BMW a Mercedes-Benz silno lobovali za zvýšenie minimálnej hmotnosti vozidla Audi quattro na 1 300 kg a často sa protestovalo aj proti legálnosti kľukového hriadeľa osemvalca v Audi. Okrem prvého a druhého miesta pre Biela a Stucka na Nürburgringu boli výsledky slabé. Stuckovo šieste miesto na Avuse bolo posledným významným výsledkom pre šasi s čáslom LN000049, po ktorom Audi v polovici sezóny odstúpilo z majstrovstiev.

V roku 2014 Audi so šasi LN000049 odkúpil bývalý jazdec Hupert Haupt, ktorý ho nechal kompletne zreštaurovať na špecifikáciu z roku 1991. Reštaurovanie zahŕňalo opravu prevodovky, zavesenia kolies, elektroinštalácie, hydrauliky a výmenu agregátu za 4,2-litrový osemvalec s lepším krútiacim momentom. Vozidlo bolo precízne dokončené v pôvodných farbách Audi Sport. K Audi je celý súbor náhradných dielov, vrátane pôvodného motora, kolies a brzdového systému. V8 quattro má aj FIA historický technický preukaz. Audi sa teda môže zúčastniť na akýchkoľvek historických a Youngtimer pretekoch. Cena tejto krásneho špeciálu quattro je odhadovaná na 750 000 až 1 milión EUR. Nového majiteľa si hľadala na aukcii v Monaku začiatkom tohto roka, avšak zatiaľ neúspešne.
Foto: RM Sotheby's


Inzercia

Peugeot 106, 1,6 S16 rally

Peugeot 106, 1,6 S16 rally
Dohodou
Košice
4 000 €

Renault Clio RS

Renault Clio RS
Dohodou
Nemšová
2 000 €

Seat Supercopa

Seat Supercopa
Žiar nad Hronom
25 000 €


Iné články 

924 Club Sport Group B – Mladšia (a krajšia?) sestra

Šrotka – drift špeciál od RAJmotorsport

Rýchly, kompaktný, kultový: Renault Clio Williams

populárne inzeráty

Peugeot 106, 1,6 S16 rally

Peugeot 106, 1,6 S16 rally
Košice
4 000 €

Renault Clio RS

Renault Clio RS
Nemšová
2 000 €

Seat Leon Cupra 1M

Seat Leon Cupra 1M
Košice
10 000 €

Obytný special bus-servis rally .

Obytný special bus-servis rally .
Bystřice pod Hostýnem, okres Kroměříž
1 €

Motor kawasaki zzr1400

noimage
Bratislava
3 500 €

populárne inzeráty

Peugeot 106, 1,6 S16 rally

Peugeot 106, 1,6 S16 rally
Dohodou
Košice
4 000 €

Renault Clio RS

Renault Clio RS
Dohodou
Nemšová
2 000 €

Seat Leon Cupra 1M

Seat Leon Cupra 1M
Košice
10 000 €

Obytný special bus-servis rally .

Obytný special bus-servis rally .
Ponúknite
Bystřice pod Hostýnem, okres Kroměříž
1 €

Motor kawasaki zzr1400

noimage
Bratislava
3 500 €

najnovšie inzeráty

Motor kawasaki zzr1400

noimage
3 500 €

Peugeot 106, 1,6 S16 rally

Peugeot 106, 1,6 S16 rally
Dohodou
4 000 €

Obytný special bus-servis rally .

Obytný special bus-servis rally .
Ponúknite
1 €

MTX pavučiny

MTX pavučiny
1 500 €

Renault Clio RS

Renault Clio RS
Dohodou
2 000 €

najnovšie inzeráty

Motor kawasaki zzr1400

noimage
3 500 €

Peugeot 106, 1,6 S16 rally

Peugeot 106, 1,6 S16 rally
Dohodou
4 000 €

Obytný special bus-servis rally .

Obytný special bus-servis rally .
Ponúknite
1 €

MTX pavučiny

MTX pavučiny
1 500 €

Renault Clio RS

Renault Clio RS
Dohodou
2 000 €
© 2025 rallybazar.sk - All Rights Reserved - all for racing